Lägerby

Följ med till Dalacamp

Tillsammans med tusentals andra scouter lever vi klassiskt lägerliv med tält, lek och bad. Vi ger oss ut på dagliga äventyr och aktiviteter. Kåren åker till storlägret Dalacamp på lägergården Kopparbo i Dalarna den 27 juli - 3 augusti (31 juli för spårare).

Anmäl dig nu!

I sommar drar kåren iväg på årets bästa happening: Dalacamp!
Vi far till en av scout-Sveriges stora lägerplatser Kopparbo, som ligger en bit väster om Fagersta. Tillsammans med tusentals andra scouter lever vi klassiskt lägerliv med tält, lek och bad. Vi ger oss ut på dagliga äventyr och aktiviteter. Dessutom så skall vi göra en tidsresa tillsammans med resten av lägret och försöka lösa ett spännande mysterium.

Till Dalacamp IX åker Vilddjuren (Spårare -14), Skogsväktarna (Upptäckare -13), Havet (Upptäckare -12), Planeterna (Äventyrare 09-11), och Klasarna (Utmanare 05-08). Om du vill åka med från Spårare -15 eller som roverscout, kontakta dalacamp@orbyscoutkar.se .

Det Nionde Mysteriet

Scouternas hedersordförande kung Carl XVI Gustaf har skänkt kopparplattor till Kopparbo som minne av alla Dalacamplägren, med årets läger ar det nio fina kopparplattor. Men…

I väntan på att Dalacamp 9 skulle genomföras har kopparplattorna blivit stulna. De Tektiverna har sett spår från en tidsmaskin och befarar nu det värsta.Någon har tagit bort dem från vår tid. Spåren runt landningsplatsen tyder på att resenären kommer från 1880-talet.

De Tetektiverna har nu anlitat Kopparbos bäste uppfinnare för att bygga en ny tidsmaskin som planeras att stå färdig sommaren 2024. De Tetektiverna vill gärna ha hjälp av dig att återfinna kopparplattorna.

Vågar du följa med De Tetektiverna i tidsmaskinen?
Vågar dina föräldrar låta dig följa med till 1880-talet?

Sista anmälningsdag? 23 mars 2024 (upptäckare, äventyrare, utmanare) 25 mars 2024 (spårare)
Frågor? Kontakta dalacamp@orbyscoutkar.se eller prata med din avdelningsledare
Kostnad? 3300 kr för långveckan 27 juli – 3 augusti (upptäckare, äventyrare, utmanare) och 1800 för kortveckan 31 juli – 3 augusti (spårare). Ledare åker kostnadsfritt (antal platser baserat på avdelningens behov).
Betalvillkor:
Din plats är inte garanterad innan dess att kåren har mottagit betalning. Betalningen ska vara på kårens konto senast den 25 mars. Smidigast betalar du till kårens Swish 123 483 10 87 märkt med ”DC24 ” följt av deltagarens namn (t.ex. DC24 Anna Andersson). Du kan också betala till kårens PlusGiro-konto 558012-1. Det finns QR-koder som kan skannas med din mobil för att snabbare komma till Swish längre ner på den här sidan.
Om du behöver avanmäla dig så söker kåren i första hand att i turordning ersätta din plats med en deltagare från kölistan. Om en ersättare saknas så garanterar inte kåren att din anmälningsavgift kan betalas tillbaka. Avanmälan innan sista anmälningsdag betalas tillbaka i sin helhet.
Om du har frågor omkring betalning eller vill söka uppskov eller stipendier för ditt deltagande, kontakta antingen lägerkommittén på dalacamp@orbyscoutkar.se eller kårens kassör Dag på dag.johansson@orbyscoutkar.se.
QR-kod för Swish 3300 kronor QR-kod för Swish 1800 kronor (för scouter födda 2014)

Frågor och svar

Hur anmäler jag mig?

Du kan klicka på knappen längst upp på den här sidan, eller skriv in https://bit.ly/dalacamp-orby i ditt webbläsaraddressfält.

Vad ingår i deltagaravgiften?

I deltagaravgiften så ingår alla lägerveckans aktiviteter, mat, sovplats i tält och resa från och till Örby med buss i samband med lägrets start och slut. Ta med en glasspeng så klarar du dig gott :)

Vad kommer gälla mobiltelefoner på lägret?

Lägerängar kan vara blöta, sandiga och ha en sparsam tillgång till elektricitet. Närmre lägret så kommer vi att dela med oss av telefonnummer för att komma i kontakt med kåren på lägret. För yngre scouterna så rekommenderar vi att ni inte skickar med en telefon då den lätt kan tappas bort, bli stulen, eller gå sönder. Vi vet från erfarenhet att ett samtal hem är också nästan som en hemlängtansknapp, det är bättre att du som förälder skickar en kort hälsning via ledarna på plats.

För de äldre scouterna så rekommenderar vi att hålla telefonen avstängd mer ofta än inte (så sparar du på batterier också och kan hålla liv i din snapchat-streak varje dag även om det är svårt att ladda) och har en allmän policy om att hålla mobilanvändningen borta från lägerbyn i så stor utsträckning som möjligt.

Jag vill följa med som förälder, vad gäller?

Kul att du vill följa med! Oavsett om du har hundra lägers erfarenhet eller är alldeles ny till scouting så är det här ett bra sätt att lära känna ledarna och scouterna i ditt barns scoutkår och göra en jätteviktig insats för kåren. Vi försöker också se till att det är både trevligt och roligt att följa med som ledare.

Lite praktiska detaljer:

• Som regel så följer du med som ledare och förväntas bidra till alla kårens scouters lägerupplevelse, och särskilt de som är i samma ålder som ditt barn. Om du behöver följa med som medföljande förälder för att ditt barn har behov av det, skicka ditt telefonnummer till dalacamp@orbyscoutkar.se så hör vi av oss till dig.
  • Du behöver gå Scouternas kostnadsfria nätkursen ”Trygga möten” och visa upp ett registrerutdrag för att jobba med barn- och ungdomar för kårens styrelse för att bo i kårens lägerby.
  • Alla kårens ledare är ideella och åker kostnadsfritt på läger.
  • Du är inte garanterad en plats som ledare, vi hör av oss till alla anmälda ledare i slutet av mars om det verkar bli fler ledare än vad som är rimligt per scout.
  • Prata med ledarna för ditt barns avdelning i samband med att du anmäler dig så att de har koll på att du vill följa med.