Vi finns mitt i Örby och har bedrivit scouting sedan 1956. Vårt huvudsakliga upptagningsområde är Örby, men vi har medlemmar från närliggande områden som Älvsjö, Bandhagen, och Stureby.

Vi tillhör KFUM Sverige och Scouterna och vår verksamhet bygger på program och idéer som är gemensamma för alla Sveriges scouter.

Vi arbetar med åldersgrupperna Spårarscouter (8-10 år), Upptäckarscouter (10-11 år), Äventyrarscouter (12-14 år) och Utmanarscouterna (15-18 år).

Som scoutkår är vi lyckligt lottade som har, bra lokaler, en fantastisk scoutstuga, en lika fin stuga i Erstaviks naturreservat, nära kontakt med internationell scouting och bra utrustning. För att hålla igång allt detta behövs många och engagerade ledare, de flesta är uppvuxna i scoutkåren men ibland dyker det upp ledare från andra håll i landet. En bra ledare behöver utbildning, engagemang, inspiration och uppmuntran, något som vi i Örby scoutkår försöker uppfylla. Vill du bli en ledargänget hos oss, hör av dig.