Ska du på kanothajk? Här är våra bästa packningstips.

Hur ska jag packa?

Packningen bör vara vattentät – allra bäst är vattentäta påsar från en friluftsaffär eller liknande, men vanliga plastpåsar fungerar om du är noggrann. Om du ska paddla kanadensare, packa påsarna i en bag eller ryggsäck som du kan packa i kanoten. Kajaker har packningsutrymmen där det ofta är smidigt att packa in vattentäta påsar direkt.

Pro tip: Packa ett komplett ombyte i en separat påse som du kan lägga i en kompis kanot. Om du hamnar i vattnet har du ett torrt ombyte även om du packat dåligt :)

Kläder

Det viktigaste är att ha två kompletta uppsättningar kläder (från topp till tå), så att du har något att byta om till om du skulle hamna i vattnet.

För själva paddlingen är det bra att ha kläder som sitter bekvämt under flytvästen och som inte blir obekväma av fukt (det stänker). Oftast räcker det med en t-shirt, men ibland blåser det kallt på vattnet och då kan det vara skönt med en lite tjockare tröja att ta på.

Det är också bra att tänka på vad som händer om man mot förmodan hamnar i vattnet. Jeans blir tunga och är väldigt svårsimmade, så vi rekommenderar byxor i lättare tyg (friluftsbyxor, mjukisbyxor, shorts…). Gummistövlar fylls med vatten och gör det helt omöjligt att simma, så ha inte sådana på i kanoten. Det går däremot utmärkt att paddla barfota :)

Extra tips: Ett stilmässigt tveksamt men väldigt bekvämt alternativ till att paddla i hela skor är att ha sandaler med strumpor eller raggsockar i.

Packa definitivt:

• Ett ombyte per dag (underkläder, strumpor, t-shirt)
  • Tröja/skjorta
  • Tjocktröja/fleece för kvällar och kalla dagar
  • Extra byxor
  • Regnställ
  • Pyjamas eller underställ att sova i
  • Ett par bekväma skor på, ett extra par skor i packningen
  • Keps

Packa om du har/utifrån väderleksprognos:

• Mössa
  • Vantar (för värme)
  • Sydväst
  • Halsduk
  • Underställ
  • Extra tjocktröja/jacka
  • Gummistövlar
  • Våtdräktsskor
  • Sandaler
  • Badkläder/badhandduk
  • Scoutdräkt

Packa inte:

• Kläder som inte gillar vatten
  • Jeans

Utrustning

Det viktigaste är mat- och sovsaker. Vi har allt som behövs för att laga mat, och ordnar själva sovplatsen gemensamt. Det som kvarstår är alltså något att äta med, och något att sova i. Det blir inte jättekallt på nätterna – en sovsäck som klarar 8–10 grader är tillräckligt.

Scoutkåren har flytvästar till alla, men om du har en egen du tycker om kan du såklart ta med den istället. I övrigt har vi all gemensam utrustning vi behöver, så det mesta i utrustningskategorin är sådant som är bekvämt eller roligt men inte nödändigt.

En sak som kan vara bekväm är ett par handskar att paddla i. De minskar risken för skavsår och gör det lättare att lyfta kanoten i och ur vattnet. Vad som är bra är mest en smaksak, så länge handskarna tål vatten. Det finns specialtillverkade handskar i friluftsaffärer, men själv använder jag ett par enkla arbetshandskar i någon form av plast-tyg.

Mobiltelefon är definitivt inget måste att ha med – alla ledare har och vi håller kontakt med omvärlden om det behövs. Vill du ha med den, tänk på att förvara den vattensäkert.

• Sovsäck
  • Liggunderlag
  • Tallrik, kåsa/mugg, och bestick. Helst inte i porslin =)
  • Diskhandduk
  • Ficklampa
  • Vattenflaska
  • (Glasögonfodral)

Packa om du vill ha det extra bekvämt:

• Solglasögon
  • Sittunderlag till kanoten
  • Handskar att paddla i
  • Lägerbålsfilt (fleece brinner =/)

Packa för att det är roligt:

• Kniv/friluftsyxa
  • Mobiltelefon och vattentätt fodral
  • Kortlek/spel/bok
  • Kamera
  • Gosedjur

Packa inte:

• Sällskapsdjur

Necessär

• Tandborste + tandkräm
  • Tvål
  • Handduk

Packa efter behov:

• Personliga mediciner
  • Mensskydd
  • Solskydskräm
  • Myggmedel

Det viktigaste har ingenting med packningen att göra – ta alltid med ett gott humör när du ska ut i naturen!