Mer Robinson-information

19 april, 2021 av Johan Manner

Lägret heter “Robinsons fotspår” och precis som Robinson Crusoe ska vi anpassa oss till ett äventyrligt och primitivt öliv. Förhoppningsvis slipper vi skeppsbrott och kannibaler, men kan likt Robinson träffa en ny vän och klara utmaningar i skogen, på stranden och på vattnet.

Varje lägerdag kommer innehålla förmiddags- eftermiddags- och kvällsaktiviteter. Det detaljerade programmet är inte satt, men vi hoppas på segling, flottbygge, bad och en massa äventyr. Vässarö är scouternas lägerö i Stockholms norra skärgård För att veta mer om vad man kan göra på Vässarö kan man besöka scoutöns websida vassaro.se.

När

Beroende på vilken scoutavdelning man tillhör har man längre eller kortare lägerperiod

• Spårare och upptäckare (som träffas måndag,  tisdag eller torsdag) deltar 5-7 augusti
  • Upptäckare (onsdag), äventyrare (torsdag), utmanare (söndag) och roverscouter, deltar 2-7 augusti

Vi åker gemensamt, först med buss och sen båt sista biten. Avfärden från Örby kommer att vara tidigt på morgonen din första lägerdag. Hemkomsten blir under seneftermiddagen den sista lägerdagen.

Livet på läger

Vi kommer att bo på en äng i tält utan vare sig hus eller rinnande vatten. All mat kommer lagas av scouterna i ett kök som vi bygger upp av slanor, rep och presenningar.

Viktig förberedelse nr 1, För att inte bli magsjuk är det viktigt att du kan diska och torka din personliga matutrustning. Om du inte är en duktig diskare måste du öva med en förälder så att du klarar dig själv och kan hålla dig frisk på lägret.

Tvätta oss gör vi i havet och varje scout måste själv kunna sköta sin hygien. Ledarna kommer att påminna om att det är viktigt att vara ren för att må bra.

Vi kommer att vara utomhus hela tiden och oavsett väder. Det är alltså viktigt att du är utrustad för lång tid i kallt och dåligt väder. Temperaturen faller på kvällen och det är fuktigt på marken även om vädret är okej. Vi vill inte att du ska vara blöt eller frysa eftersom det är plåga och du kommer inte orkar ha roligt.

Viktig förberedelse nr 2, Pröva din utrustning under våren och sommaren. Håller den dig torr? Fryser du om fötterna? Går tallriken att få ren efter en riktigt kladdig köttfärssås? Är man inte förberedd är man oförberedd!

Deltagaravgift

Deltagaravgiften är 800 kronor för spårare, 950 kronor för måndagsupptäckare och 1400 kronor för scouter som är med under hela lägerperioden. Om deltagaravgiften gör det svårt för en scout att delta på lägret kan kåren hjälpa till och anpassa avgiften.

Deltagaravgiften swishas till Örby Scoutkår senast den sista maj på nummer 1234 831087 Markera tydligt med namn och avdelning (t.ex Bo Scoutsson, Spårare tisdagar

Viktig förberedelse nr 3, Se till att deltagaravgiften är betald utan att din scoutledare behöver påminna

Utrustning:

• Packa lätt och se till att allt få plats i ryggsäcken och att den sitter bra på ryggen.
  • Packa i en större ryggsäck och ta med en liten “skolryggsäck” att ha på dagsutflykter och till badet.
  • Vi kommer att sova i tält, så se till att nattkläderna är varma (raggsocka och sovmössa, ögonmask)

Packlistan hittar du här: Packlista

Viktig förberedelse nr 4, Provpacka själv och se till att du har allt. Att det får plats i ryggsäcken och att du orkar bära den.

När ni packar är det viktigt att du som scout själv är med och plockar fram och lägger ner i ryggsäcken. Då lär du dig att tänka efter, vet vad du har med dig och hittar dina prylar samt tar eget ansvar och lär dig. Med detta sagt, det är viktigt att du låter en förälder hjälpa dig så att det blir rätt, funktionellt och klokt.

Packa i en ryggsäck som du kan bära själv. Varje scout kommer att bära sin egen packning utan hjälp från vuxna, så se till att den sitter bra på ryggen och inte väger mer än vad ert barn klarar att bära. Häng ingenting utanpå ryggsäcken eftersom bara gör vandringen jobbigare och det riskerar att trilla av. En ordentlig junior-ryggsäck är en god investering.

Det finns några saker vi vill be er att inte packa med:

• Inga nötter, p.g.a. allergier
  • Inget godis/chips/snacks – vi kommer att bjuda på godis när det behövs, på ett sätt som blir rättvist och passar bra i måltidsschemat
  • Mobiltelefoner ska ligga undanstoppade i ryggsäcken när det inte är telefontid.

Scoutkåren har lite skänkt utrustning till utlån om det behövs, men inga jättestora mängder. Fråga en ledare om ni har behov.

Viktig förberedelse nr 5, Sätt namn på allt. Beställ lappar att sy på redan nu.

Hemlängtan

Det är vanligt att man känner lite hemlängtan när man är borta, speciellt kan de kännas lite jobbigt när man är trött, hungrig eller kanske har lite svårt att sova. Det brukar alltid gå över fort och det finns många ledare som tar hand om scouterna. Efter en stund känns det bra igen.

Telefontid

Vi kommer inte att ha någon elektricitet på vår lägerplats, men det gör inget eftersom vi kommer klara oss fint utan. Telefoner kommer att ligga avstängda i ryggsäckarna eller samlas in av ledarna. Varannan dag kommer vi ha 30 minuters telefontid då man kan ringa hem efter frukost. Det är för att alla ska kunna leva lägerliv tillsammans utan att omvärlden pockar på uppmärksamhet.