Jamboreebrev 2 inför Jamboree22

Scoutverksamhet,Startsidan
8 juli, 2022 av Johan Manner
Vi ses på Jamboree22!

Nu är det hög tid att förbereda det sista inför sommarens Jamboree. Läs detta brev noga så att du inte missar någon viktig förberedelse. Surfa också in på jamboree.se för att få veta mer om lägret och vad du kommer att vara med om.

Se också packlista inför Jamboree22

Om du är en förälder vill vi att du går igenom informationen i detta brev noga med din scout. Läs också genom vår första jamboreebrev som ligger på Örby Scoutkårs hemsida där du även hittar packlistan.

Packdag måndag 25/7. Vi har stor hög med packning som skall bäras ut och läggas på lastpallar, för att sedan köras till Södertälje. Paxa datumet i kalendern redan nu, vi återkommer med tider och detaljer.
Om någon förälder har tillgång till lastbil med bakgavellyft och / eller pallyft – anmälan bums!

Utmanare, söndagsscouterna, skall packa patrullpåsar: https://www.scouterna.se/jamboree22/om/program/forbereda/

Resan

• Om du planerar att resa till eller från lägret på egen hand måste vi veta det i god tid så att vi kan planera sätena i bussen. Maila omgående till markus.sjoqvist@gmail.com om du inte åker med bussen.
  • Ta med lunch och mellanmål att äta på bussen och ät ordentlig frukost. Det kommer att ta lång tid innan vi får mat.
  • Packa allt du behöver till bussresan i din dagryggsäck. Det är samma väska som du ska ha med dig på utflykterna under lägret.
  • Ta med något att förströ dig med på bussresan. Ljudbok och hörlurar, ett spel som går att spela med en kompis.
  • Samling på Vingåkersplan lördag 30 juli klockan 08:15 (fotbollsplanen vid Örbyskolan) Var i tid. Vi kommer hem ungefär klockan 17:30 den 6 augusti

Packning

• En packlista finns. Gå igenom så att du inte saknar något och att allt är i rätt storlek och inte trasigt, speciellt regnkläder och gummistövlar. Tänk till en extra gång om du behöver något speciellt.
  • Har du en hängmatta kan du med den till vår hänghörna.
  • Packa så att du kan bära all din packning. När vi kommer fram ska vi gå till vår by med packningen. Allt behöver inte få plats i din stora ryggsäck, men du ska kunna bära allt själv upp till en kilometer.
  • Ta med en dagsryggsäck. Den kommer du att använda varje dag när du bär med din lunch ut på aktiviteter under lägret. Det är samma ryggsäck som du har din matsäck i under bussresan.
  • Ta med plastlåda med lock som går att stänga ordentligt och äta ur. Du kommer att bära med din egen lunch varje dag.
  • Ta med ett betalkort eller ha swish i telefonen så att du kan köpa glass och fika på jamboreens caféer och kanske en snygg tröja eller ett extra märke i shoppen. Räkna med det går åt 200 kronor till glass och fika och lite extra om du vill köpa en souvenir i shoppen.
  • Märk alla dina grejer med namnlappar. Rubbet. Allt som inte är namnat kommer kunna försvinna. Skriv: Ditt namn, Örby scoutkår, gärna telefonnummer. Att skriva på ett vanligt tygband som knyts fast på kläder duger gott. Kan du sätta klisteretiketter på hårda saker slipper du skriva direkt på dem. Namnlappar kan beställas på namnband.se
  • Andra förberedelser
    • Har du koll på dina fästingvacciner? Se till att det är fixat i god tid.
    • Öva på att diska. Smutsiga matgrejer gör dig magsjuk.
    • Laddning av telefoner kan inte ske i vår lägerby. Du kan antingen betala för att ladda i en laddstation på Boulevarden mitt på området, eller använda eluttag på jamboreens cafér.Om du inte vill lämna din telefon obevakad i laddstationen så är det bra att ha med en powerbank som du kan ladda upp i laddstationen och sedan ladda din telefon från powerbanken.

Regler

• När vi lever många scouter på samma ställe är det viktigt att vi visar hänsyn och följer samma regler – då blir det ett trevligt läger för alla.
  • Varje dag ska du och dina tältkompisar städa tältet så att det är ordning och att inga saker försvinner.
  • Du ska sköta din hygien så att du håller dig frisk och luktar gott. Bada och duscha med tvål och schampo när tillfälle ges. Tvätta händer och fötter ofta. Ta med kläder så att du kan sätta på dig rent och byt underkläder ofta. Tandborstning efter frukost och före sängen. Kläder som blir smutsiga tvättar du själv och allt som är fuktigt hänger du på tork.
  • Alla hjälper till med allt efter förmåga. Om någon ber om hjälp ställer vi alltid upp med ett leende.
  • Att vara scout är att ta ansvar för sig själv och andra. Ledarna är där för att stötta dig i dagens arbete inte för göra jobbet.
  • På läger blir alla trötta – då är det extra viktigt att fortsätta vara trevlig och snäll.
  • Mobiltelefoner ska vara avstängda och undanstoppade då de inte behöver användas. Vi kommer att ha telefontid en stund varje dag då man kan ringa hem. Ledare kommer att ta hand om telefoner som inte stannar i ryggsäcken.

Rutiner under lägret

• Örby scoutkår kommer att få ett litet område på lägret som kallas för by. Vi bor där tillsammans med 30 norska scouter.
  • Varje dag blir du väckt och då ska du gå upp direkt och äta frukost.
  • Scouterna sköter matlagning, vi kommer att turas om att laga mat och diska till alla andra scouter, en dag kanske du lagar maten, diskar den andra och ansvarar för återvinning och hämta vatten den tredje.
  • Du diskar alltid din egen disk och hjälper till med den gemensamma när du blir ombedd.
  • Tältet städas och packningen ordnas varje dag. Pris till finaste tältet efter kontroll.
  • Varje förmiddag lämnar vi byn för aktiviteter på lägerområdet.
  • På eftermiddagarna kan vi besöka hubbar där det finns fler aktiviteter, konserter, fika, nya kompisar, gamla kompisar, hantverk, och glass. Vi går gemensamt med våra patruller eller andra grupper, ingen blir ensam.
    Någon dag kommer vi att åka med badbussen och bada.
  • Vissa kvällar  är det konserter, stora och små lägerbål, disco, quiz, och annat roligt. Och kanske mer glass och fika.